Představte si, že potenciální kupec přichází na prohlídku vašeho domu. Cože to vidí už od branky? Neposekanou trávu, v rohu zahrady hromadu odpadu, schody plné smetí, zaprášená okna. Většina lidí má chuť se hned otočit a jít pryč. Ani netouží zjišťovat, co je čeká při bližším pohledu.
Kdo z lidí nedá na první dojem! Ať je to pohled na krásnou krajinu, pěkně prostřený stůl, nebo rozkvetlou zahradu. První dojem prostě prodává rychleji a lépe. Je tomu tak i s nemovitostmi. Uklizená nemovitost se prodá rychleji a často za vyšší částku. Jen stačí zdůraznit její přednosti. Velká část prověřených realitních kanceláří vám k tomu nabídne službu homestaging - profesionální přípravu nemovitosti před jejím prodejem.
Co dělat, když v nemovitosti bydlíte – uklízet a uklízet
Nejprve se zbavte veškerých zbytečností a osobního chaosu, který rodině možná vyhovuje, ale kupce odradí. Máte v předsíni deset párů bot, čepice, šály, tašky, kabelky? Možná je to pro vás pohodlné, ale v době prohlídek tam nemají co dělat. Rozhlédněte se po dalších obytných místnostech. Odstraňte cetky, osobní fotografie, vzpomínky z dovolené i další předměty osobní povahy.
Dokonale ukliďte kuchyni. Linka i stůl musí být prázdné. Dobrý dojem dosáhnete květinami, mísou s ovocem nebo jinou žánrovou maličkostí podle ročního období.
V ložnici povlékněte nově postele nebo si pořiďte pěkný přehoz. Z nočních stolků odstraňte nedočtené knihy, léky a další soukromé věci. V dětském pokoji by neměly být poházené hračky a oblečení. Vydrhněte koupelnu a WC, dejte čisté ručníky. Ukliďte přebytečnou kosmetiku a úklidové prostředky.
Celý byt zameťte, vytřete a vysajte. Utřete prach, vyleštěte zrcadla. Umyjte okna, vyperte záclony. Pozor na vůně – kupec může být alergik. Podobné je to s domácími zvířaty. Dejte je na dobu prohlídek k přátelům nebo sousedům. A především řádně vyvětrejte.
Když je nemovitost prázdná, musí být také čistá
Pokud v prodávané nemovitosti nikdo nebydlí, je třeba ji úplně vyklidit. Ale zkuste z vyklízených věcí nechat něco stranou – může se vám to hodit pro malé aranžmá. Například starou fotografii, zachovalé křeslo nebo pěknou lampu.
V prvé řadě je ale třeba prostor důkladně vyčistit a alespoň obytné místnosti vymalovat. Nejlépe neutrální bílou barvou. Pokud je nepotřebujete do nového domova, ponechejte v místnostech svítidla, nebo pořiďte stejné jednoduché kryty. Bude to působit lépe než žárovky visící na kusu drátu.
Jestliže se má konat v jednom dni více prohlídek a počasí je nevábné, zatopte. Teplo působí na každého příjemně. A nyní může přijít ke slovu pár kousků původního zařízení. Vyčistěte je a nainstalujte do vhodného prostoru. Zapůsobí například stará fotografie daného místa nad houpacím křeslem a malým stolkem, na kterém stojí lampa s otevřenou knihou. Nebo prostřete jídelní stůl. Poraďte se s makléřem. Jestliže klient hledá bydlení pro rodinu, prostřete pro čtyři. Přidejte třeba dětský příbor nebo sklenici s pohádkovým motivem. Hledá-li mladý pár první bydlení, dodejte romantický prvek.
Takové zákoutí v prázdném prostoru vyvolá u kupujícího představy. Jaké by to asi bylo být tu doma?
Úklid pozemku je prioritou – právě on je tím prvním dojmem
Vytřiďte odpad. Vše nepotřebné nechte odvézt do sběrného dvora nebo použijte příslušné kontejnery. Urovnejte dřevo na vhodné místo, listí a veškerý další odpad patří na kompost nebo do kontejneru na bioodpad. Tráva by měla být posekaná, všude pořádek, nářadí uklizené a čisté.
Můžete zvýraznit také přednosti zahrady. V létě naaranžujete stolek s židličkami pod pěkný strom nebo na terasu. Na podzim přidáte vydlabanou dýni, v předvánočním období pár světýlek, na jaře velikonoční motivy. A hned je tu ten první pohled, jímž jakoby dům říkal: pojď dál a prohlédni si mě!
Stačí trocha šikovnosti a pořádný úklid. Nemovitost bude připravena k prodeji, který lze rychle dotáhnout do zdárného konce.
Avšak pozor. Účelem takové přípravy nemovitosti k prodeji je poukázat na její přednosti. Ne zakrýt její nedostatky, o nichž je naopak třeba potenciálního kupce informovat. Vady nemovitosti vyjdou dříve nebo později najevo a je lépe předejít pozdějším reklamacím.
Autorem článku je Valerie Magić, jednatelka společnosti Unicareal s.r.o.
8.6.2021Sdílejte na FB nebo Twitteru: