Každý realitní makléř by měl podle nového zákona o realitním zprostředkování splňovat příslušnou kvalifikaci. Podle čeho vybírat kvalitní realitní kancelář, která provede celou obchodní transakci prodeje či nákupu nemovitosti ke spokojenosti svého klienta?
První selekcí při volbě realitní kanceláře bude lokalita. Znalost lokality je důležitá a také je třeba myslet na to, aby kontakt s makléřem byl jednoduchý. Často si klienti vybírají realitní kancelář v blízkosti svého bydliště. Dát na doporučení svých přátel je známá věc, avšak zvláště ve velkých městech je realitních kanceláří hodně, a tak se hodí i další kritéria, podle kterých je možné posuzovat
Webové stránky a dostatek informací
Férová realitní kancelář nemá co skrývat. Proto má na svých stránkách přehlednou prezentaci svých služeb. Určitě by tam měla mít základní informace o své společnosti, všech makléřích, dále nabídku nemovitostí a přehledné kontakty. Mnoho realitních kanceláří má na svých stránkách také poradenský servis, nejčastější otázky a odpovědi nebo blog s články na aktuální témata.
Hodnocení makléřů i celé kanceláře
Právě tak, jako se na prodejních portálech hodnotí zboží a spokojenost s e-shopy, existují i vyhledávací portály, kde lze najít hodnocení realitních kanceláří a developerů. Tam si můžete pročíst, jak byli se službami vybrané realitní kanceláře spokojeni bývalí klienti.
Hodnocení umožňují také vyhledávače Google, Seznam.cz nebo Firmy.cz. Počet virtuálních hvězdiček je sice fajn věc, ale osobní zkušenost a hodnocení vašich přátel bude vždy k nezaplacení.
Rozsah služeb
Rozsah služeb může být velmi důležitý. Samozřejmě je možné, že kvalitní realitní makléř, i když pracuje sám, má vše zkonzultované a připravené od odborníků. Nicméně administrativní a právní zázemí, které makléři vytváří větší realitní kancelář, je určitou výhodou.
Realitní makléř se může plně soustředit na prodej nemovitosti a být klientům k dispozici podle potřeby. Může také klientovi zaručit, že smlouvy jsou prověřené smluvními právníky a další úkony spojené například s administrativou, správou inzerce či podáním na katastr nemovitostí obstarají v termínu příslušní kolegové.
Osoba makléře
Při prodeji nemovitosti se mohou vyskytnout situace, kdy je třeba mít k makléři absolutní důvěru. Když má nemovitost více majitelů, kteří se ne právě shodnou, když na ní váznou dluhy, hrozí exekuce, nebo existují jiné problémy, makléř musí o všem vědět. A musí najít vhodnou formu, kterou bude tyto informace seriózně komunikovat s potenciálními zájemci.
Pracovat jako makléř znamená být především komunikativní, ale hlavně empatický. Poslouchat klienta, jeho přání a názory, umět mu pomoci v nestandardních situacích. A tak i když si vyberete dobrou realitní kancelář a přidělený makléř vám tzv. nesedne, požádejte o změnu.
Řešení reklamací
Realitní kancelář by měla mít zpracovaný reklamační řád, v němž definuje reklamační postupy. Může se stát, že koupě nemovitosti proběhne, ale následně bude třeba nemovitost reklamovat. Většinou se tak děje kvůli skrytým vadám a některé mohou být fatální.
Realitní kanceláře proto často nabízejí již před uzavřením kupní smlouvy inspekci nemovitosti, resp. kontrolu technického stavu odborníky. Snaží se tak chránit klienty a reklamacím předcházet. Pokud takovou službu nemá, informujte se, jaký bude její postup při případné reklamaci a požadavcích, které ji provázejí.
Výše provize za provedenou práci
Tato informace je určitě důležitá, ale jako číslo samotné nic nevyjadřuje. Proto by neměla být nejdůležitějším vodítkem při výběru realitní kanceláře. Důležitější je, co je v provizi zahrnuto a co nikoli. Pokud bude provize například 6 %, může se to zdát mnoho. Jednoduché je nechat si předložit návrh smlouvy, kde bude specifikováno, co tato provize zahrnuje.
Za pozornost stojí spíše nízká provize, například 2 %. Může to znamenat, že nebude zahrnovat veškerý servis a některé služby bude třeba hradit zvlášť.